Városlista
2024. április 27, szombat - Zita

Hírek

2014. Január 19. 05:00, vasárnap | Belföld
Forrás: OrientPress Hírügynökség

A tanórákat is feldobhatja az okostelefon

A tanórákat is feldobhatja az okostelefon

Óravázlat-pályázattal motiválja a tanárokat Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala, hogy minél színesebben mutassák be tantárgyukat, vagy akár okostelefonon, animációkkal virtuális történelmi kalandtúrára vigyék a diákokat. A részletekről Baho-Borzók Noémi képzési tanácsadó, Németh Gábor, az Innovációs Főosztály igazgatója és Vit Olivér pályázatnyertes történelemtanár beszélt a Rádió Orienten.

“A Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala (SZTNH) sokak számára talán ismeretlen, de tudni kell, hogy egy több mint 100 éves intézményről van szó. Az idők során a hivatal hatásköre is folyamatosan változott: a XIX. század végi gazdasági fellendülés kívánta meg és hozta létre magát a hivatalt, ami akkor iparjog védelmi hatóságként jött létre.” – idézi fel a kezdeteket az osztályvezető. A feladat napjainkban egyrészt hatósági tevékenységet, másrészt pedig ismeretterjesztést, oktatást takar. Utóbbi különösen fontos napjainkban: “Mindenki mozog digitális környezetben, elkerülhetetlen, hogy találkozzon olyan tartalmakkal, amelyek más számára jogi oltalom alatt állnak.” – mutat rá a szakértő, ezért fontos megismerni ezek szabályrendszerét is.

Sajnos ezek az ismeretek nagyon hiányosak, ami az alapfokú oktatástól kezdve egészen a felsőoktatásig érezteti hatását. “Az utóbbi időben nekem nagyon fontos, hogy beépítsem a történelem órába az egyes történelmi filmek részleteit, és ezt tudni kell pontosan, hogyan lehet ezt végezni. Sokáig bizonytalan voltam benne, amíg utána nem néztem a törvénynek” – példálózik saját élményeivel a történelemtanár. A képzés hiányosságának tartja, hogy a fiatal tanárjelöltek úgy hagyják el az egyetemet vagy a főiskolát, hogy fogalmuk sincs róla például, hogy egy filmklubon milyen filmet vetíthetnek legálisan.

A kollégák tudatában világosan él a szerzői jog fogalma, de hogy az pontosan mire és hogyan terjed ki, már kevésbé. “Ha a diákokat akarjuk megközelíteni, akkor én azt mondanám, hogy kicsit humorossá és érdekesebbé kis animált videókkal lehetne tenni az órákat. Egy 2-3 perces, vicces animáció sokkal többet mond, mint a hosszú szövegek. A tanároknak pedig érdemes lenne komoly internetes tartalmi segítséget nyújtani, hogy hol lehet és mit megtalálni. Sokan mondják, hogy nem érnek rá, és azért tart sok ideig, mert nincs gyakorlatuk benne” – elmélkedik a megoldási lehetőségekről Vit Olivér.

Éppen ezért indított népszerűsítő kampányt az SZTNH már tavaly, amelynek első lépése a tanárokat célozta meg. “Októberben írtunk ki egy óravázlat-író pályázatot A dinamótól Harry Potterig címmel. Már önmagában a név is sugallja, hogy próbáltunk minden tanárt megszólítani, aki a közoktatásban dolgozik, a fizikatanártól egészen a magyartanárig.” – számol be a kampány első lépéséről a hivatal tanácsadója. “Első körben a legérdekesebb, legizgalmasabb pályázatokat szűrtük ki. Azt kell mondjam, hogy a pályázatok zöme nagyon jó lett, ezért is volt nehéz feladatunk. Ezek után kellett szakmai szempontból szűkítenünk.” A számos beküldött óravázlatból adatbázis épül, amely hamarosan elérhető lesz a hivatal weboldalán.

Vit Olivér történelemtanár a második ipari forradalomtörténetére építette három óravázlatát, amelyet a harmadik legjobbnak értékelt a zsűri. “Az ipari forradalom különböző találmányait, szabadalmait mutattam be, lehetőleg a mostanában divatos kooperatív technikát használva, tehát hogy a diákokat is bevonjuk. Okostelefonjaik segítségével rá tudnak kapcsolódni a netre, és bizonyos információkat nekik kell megtalálni” – részletezi pályázati anyagának első felét a tanár. Nagy figyelmet fordít tehát a diákok és a modern technológia aktív bevonására az órán, ami az anyag második részében is megjelenik: “Az óravázlat második része pedig kifejezetten egy kalandtúra a múlt századba 80 nap alatt a Föld körül címmel. Azt akartam kipróbálni, hogy jelenleg, a XXI. században, a repülőgépen kívül hogyan tudnánk végigjárni azt az útvonalat, amit a regény főhőse.” Az adatok szerint a fele idő elég lenne, de akkor nem szabadna visszariadni a teherhajón való utazástól sem.

A népszerűsítő kampány 2014-ben is folytatódik további újdonságokkal. “Egy olyan projektet raktunk össze még 2013 januárjában, ami próbál mindenkit megszólítani: gyakorló tanárokat, tanárképzésen szereplő hallgatókat, és elsősorban a diákokat. Az év 2. felében erre szeretnénk egy kampányt elindítani, tanévnyitókon részt venni, majd az őszi időszakban szeretnénk road-show jellegű iskolalátogatás sorozatot megvalósítani, ami párhuzamosan futna a diákoknak meghirdetett pályázattal” – mondja Baho-Borzók Noémi. Ehhez folyamatosan keres partnereket a hivatal. “A pályázat támogatói között is találunk olyan nagy céget, mint a Microsoft, és olyan érdek-képviseleti szervezetet, mint a ProArt. Továbbra is számítunk azonban együttműködő szervezetekre, mert velük együtt tudjuk csak ezeket a célokat hatékonyan megvalósítani.” – nyilatkozza Németh Gábor.

Ezek érdekelhetnek még

2024. Április 27. 06:00, szombat | Belföld

Mentőautó ütközött Budapesten, többen megsérültek

Mentőautó ütközött össze egy személyautóval Budapesten a Nagykörúton, a Király utcánál péntek este, a karambolban többen megsérültek.

2024. Április 27. 06:00, szombat | Belföld

Működő gyermekvédelem létrehozását követelte demonstráción Magyar Péter

Működő, a gyermekeket valóban védő gyermekvédelmi rendszer kialakítását követelte Magyar Péter, a volt igazságügyi miniszter volt férje a Belügyminisztérium épülete előtt megtartott demonstráción, pénteken Budapesten.

2024. Április 27. 06:00, szombat | Belföld

Ásványolaj szövetség: a középmezőnyben vannak a magyarországi üzemanyagárak a környező országok között

Európai uniós összehasonlításban a magyarországi benzinárak a 18., a dízelárak a 12. helyen állnak, a környező hat országgal összehasonlítva pedig továbbra is a középmezőnyben van Magyarország

2024. Április 27. 06:00, szombat | Belföld

Szalay-Bobrovniczky Kristóf: azért erősítjük a honvédséget, mert békét akarunk

Azért erősítjük a honvédséget, mert békét akarunk, van mit megvédenünk: van családunk, hazánk, otthonunk, nemzetünk